Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Medhjælper

Pædagogmedhjælper i Børneuniverset Snejbjerg 

 

Organisatorisk:  

Pædagogmedhjælpere ansættes af et ansættelsesudvalg bestående af lederen, den pædagogiske leder, en pædagog fra stuen/teamet. 

 

Faglige kompetencer: 

Pædagogmedhjælpere varetager en professionel pædagogisk opgave, der baserer sig på faglige kvalifikationer erhvervet gennem arbejdet med børn eller unge.  

  • Dette betyder, at fagligheden med viden om og erfaring med børn og unges udvikling, leg, venskaber og konflikter skal sættes i spil i forhold til de overordnede mål, som er sat af regering, kommune og bestyrelse. 

  • Der er forpligtigelse til at videreudvikle egen praksis. 

  • Der skal arbejdes og tænkes ud fra Herningmodellens grundtanke og løsningsmodeller, og alle pædagogmedhjælpere skal have et minikursus af AKT pædagogerne. 

  • Pædagogisk idræt skal være en synlig del af vores dagligdag ved, at krop og bevægelse fylder meget i vores dagligdag. Alle pædagogmedhjælper skal have et minikursus af AKT pædagogerne. 

 

Fagligheden skal være synlig i forhold til at indgå i arbejdet med tilrettelæggelse og gennemførelse af pædagogiske processer, at dokumentere og evaluere den pædagogiske praksis. 

  • Dette indebærer deltagelse i en løbende stillingtagen til den pædagogiske linje i Børneuniverset Snejbjerg. 

  • Fagligheden skal give sig udslag i et målrettet arbejde, hvor engagement og udvikling af overblik indgår naturligt som et krav til pædagogmedhjælperen. 

 

Pædagogmedhjælpere er medansvarlige for, at de overordnede værdier og mål i Børneuniverset Snejbjerg efterleves. 

  • I dagligdagen betyder dette, at der er pligt til at holde sig orienteret om planlægning af pædagogiske aktiviteter og praktiske gøremål og tage aktivt del i opgaveløsningen. 

  • Evnen til at observere og evaluere er naturlige redskaber i forhold til al planlægning, ligesom etiske overvejelser hænger tæt sammen med pædagogiske metoder og redskaber. Disse færdigheder skal opøves gennem det pædagogiske arbejde. 

 

Personlige kompetencer: 

Det pædagogiske arbejde bygger på værdier, som kræver at pædagogmedhjælperen kan være omsorgsfuld, nærværende og rummelig, arbejde ansvarligt og med situationsfornemmelse. Der forventes en høj grad af engagement, fleksibilitet og synlighed. Pædagogmedhjælpere skal øve sig i at kunne reflektere over egne kompetencer, normer og værdier. 

  • Pædagogmedhjælpere skal derfor have en positiv og ressourceorienteret tilgang til arbejdet og udvise initiativ på gruppen og gradvist også i afdelingen. 

  • I det pædagogiske arbejde skal pædagogmedhjælpere lære at skelne mellem det faglige, det personlige og det private rum.  

 

Samarbejde: 

Den samfundsmæssige opdragelses-, udviklings- og dannelsesopgave forudsætter, at pædagogmedhjælpere kan arbejde i team samt samarbejde med forældre og andre faggrupper.  

  • Med fokus på et højt informationsniveau og en anerkendende kommunikation skal pædagogmedhjælpere være opmærksomme på at være medansvarlige for et godt samarbejdsmiljø. 

  • Der forventes loyalitet overfor fælles beslutninger og generelt i forhold til Børneuniverset Snejbjerg. 

  • Der er høje forventninger til, at pædagogmedhjælpere gennem arbejdet fremstår som gode rollemodeller. 

 

Ansvarsopgaver i hverdagen: 

Pædagogmedhjælpere varetager konkrete opgaver, der er aftalt med leder, pædagogisk leder eller pædagog.  

Derudover forventes det, at alle pædagogmedhjælpere forholder sig aktivt i forhold til: 

  • At sætte sig grundigt ind i Børneuniverset Snejbjergs opbygning og værdigrundlag. 

  • At kunne arbejde ud fra institutionens læreplaner. 

  • At tage aktivt del i diskussioner på teammøder. 

  • At kunne indgå i teamarbejdet med pædagoger, pædagogmedhjælpere, studerende, osv. på gruppen, så alle får mulighed for at føle sig anerkendt gennem et ligeværdigt samarbejde.  

  • At kunne påtage sig opgaver på gruppen i forhold til pædagogisk udvikling og praktisk arbejde. 

  • At kunne bruge/lære at bruge IT som redskab i hverdagen. 

  • At lære at arbejde med det enkelte barns såvel som gruppens udvikling.  

  • At give og skabe rum for børn og unges selvvirksomhed ved at være lydhør og have fokus på signaler og udvikling. 

  • At være rummelige med respekt for børns/unges rettigheder og individuelle, udviklingsmæssige, sociale og kulturelle forskelligheder. 

  • At lære at arbejde med relevante udviklingsbeskrivelser. 

  • At lære at bruge SMTTE model, være med i arbejdet omkring læreplaner.  

  • At kunne være med til at skabe et godt forældresamarbejde. 

  • At arbejde med et højt informationsniveau internt i gruppen og til ledelsen. 

  • Kommunikationsformen er mail i Børneuniverset og der forventes alle læser og svarer på mails. 

  • At overholde de regler, som det pædagogiske arbejde er underlagt generelt, og de interne retningslinjer, som er bestemt i institutionen. 

  • At kunne give og modtage konstruktiv kritik i forhold til det pædagogiske arbejde. 

  • At deltage i kurser, faglige dage o.a. som udvikler egen og institutionens faglighed. 

  • Medhjælperne står ofte for de praktiske opgaver – rulleborde, fødselsdage, kage, gaver, klargøring til nye børn. 

  • Det forventes at medhjælperne opsøger den gode forældrekontakt og fortæller forældrene om børnenes gode dage og gode oplevelser.