Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagog

Når du, som pædagog, starter i Børneuniverset, vil du på første dag få udleveret en computer. Denne computer vil være din, mens du arbejder i Børneuniverset. Det vil sige du gerne må tage den med hjem og bruge den privat. Det er dog vigtigt at du medbringer den hver dag. 

Den første dag vil du også få udleveret en velkomstfolder, hvor i, der står meget info, vedr. det at arbejde i Børneuniverset.  

Herunder kan du læse om, hvad det vil sige at være pædagog i Børneuniverset.

 

Pædagog i Børneuniverset Snejbjerg  

Organisatorisk:  

Pædagoger ansættes af et ansættelsesudvalg bestående af lederen, den pædagogiske leder og en pædagog fra stuen/teamet, samt en repræsentant fra bestyrelsen. 

 

Faglige kompetencer: 

Pædagoger varetager en professionel pædagogisk opgave, der baserer sig på faglige kvalifikationer erhvervet gennem pædagoguddannelsen.  

  • Dette betyder, at den teoretiske og praktiske viden om børn og unges udvikling, leg, venskaber og konflikter skal sættes i spil i forhold til de overordnede mål, som er sat af regering, kommune og bestyrelse. 

  • Der er forpligtigelse til at videreudvikle egen praksis. 

 

Fagligheden skal være synlig i forhold til at tilrettelægge og gennemføre pædagogiske processer, at dokumentere og vurdere de pædagogiske visioner, mål og metoder, og den pædagogiske praksis. 

  • Dette indebærer kompetencen til deltagelse i en løbende stillingtagen til og udvikling af praksis i relation til den samfundsmæssige forandring og udvikling, som påvirker den pædagogiske linje i Børneuniverset Snejbjerg. 

  • Fagligheden skal give sig udslag i et målrettet arbejde, hvor overblik indgår naturligt som et krav til pædagogen. 

  • Der skal arbejdes og tænkes ud fra Herningmodellens grundtanke og løsningsmodeller.

  • Pædagogisk idræt skal være en synlig del af vores dagligdag ved, at krop og bevægelse fylder meget i vores dagligdag.  

 

Pædagoger er ansvarlige for, at de overordnede værdier og mål i Herning Kommune og Børneuniverset Snejbjerg efterleves. 

  • I dagligdagen betyder dette, at der er pligt til at holde sig orienteret om planlægning af pædagogiske aktiviteter og praktiske gøremål og tage aktivt del i opgaveløsningen. 

  • Observationer og evalueringer er naturlige redskaber i forhold til al planlægning, ligesom etiske overvejelser hænger tæt sammen med pædagogiske metoder og redskaber. 

 

Personlige kompetencer: 

Det pædagogiske arbejde bygger på værdier, som kræver at pædagogen kan være omsorgsfuld, nærværende og rummelig, arbejde ansvarligt og med situationsfornemmelse. Der forventes en høj grad af engagement, fleksibilitet og synlighed. Pædagoger skal kunne reflektere over egne kompetencer, normer og værdier. 

  • Pædagoger skal derfor have en positiv og ressourceorienteret tilgang til arbejdet, og udvise initiativ på gruppen, i afdelingen og i hele institutionen. 

  • I det pædagogiske arbejde skal pædagoger kunne skelne mellem det faglige, det personlige og det private rum.  

 

Samarbejde: 

Den samfundsmæssige opdragelses-, udviklings- og dannelsesopgave forudsætter, at pædagoger kan arbejde i team samt samarbejde med forældre, andre faggrupper og den kommunale forvaltning.  

  • Med fokus på et højt informationsniveau og en anerkendende kommunikation skal pædagoger være opmærksomme på at skabe et godt samarbejdsmiljø. 

  • Der forventes loyalitet over for fælles beslutninger og generelt i forhold til Børneuniverset Snejbjerg. 

  • Der er høje forventninger til, at pædagoger gennem arbejdet fremstår som gode rollemodeller. 

 

Ansvarsopgaver i hverdagen: 

Pædagoger varetager konkrete opgaver, der er aftalt med leder og pædagogisk leder. Det forventes, at alle pædagoger kan indgå i længerevarende udvalgsarbejde som ex. MED udvalg, arbejdet omkring de pædagogiske læreplaner eller koordinering af pædagogiske tiltag på tværs i Børneuniverset Snejbjerg. 

Derudover forventes det, at alle pædagoger forholder sig aktivt i forhold til: 

  • At sætte sig grundigt ind i Herning Kommunes og Børneuniverset Snejbjergs opbygning, vedtægter og værdigrundlag. 

  • At kunne arbejde ud fra institutionens pædagogiske læreplaner. 

  • At tage ansvar for fagligheden på pædagogmøder og teammøder. 

  • At kunne inddrage alle medarbejdergrupper – pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, studerende osv. i arbejdet på gruppen, så alle får mulighed for at føle sig anerkendt gennem et ligeværdigt samarbejde. Pædagoger skal kunne stille relevante krav og være med til fagligt at udvikle disse samarbejdspartnere. 

  • At kunne samle trådene og informere på gruppen i forhold til pædagogisk udvikling og praktisk arbejde. 

  • At kunne bruge/lære at bruge IT som redskab i hverdagen. 

  • At arbejde med det enkelte barns såvel som gruppens udvikling.  

  • At give og skabe rum for børn og unges selvvirksomhed ved at være lydhør og have fokus på signaler og udvikling. 

  • At være rummelige med respekt for børns/unges rettigheder og individuelle, udviklingsmæssige, sociale og kulturelle forskelligheder. 

  • At kunne arbejde med sprogvurdering, sprogtrappen og andre relevante udviklingsbeskrivelser. 

  • At kunne udarbejde udviklingsplaner, læreplaner og statusbeskrivelser. 

  • At kunne skabe et godt forældresamarbejde herunder samtaler og vejledning, hvor forældrene opfattes som ligeværdige samarbejdspartnere. 

  • At kunne deltage med en høj faglighed og i loyalitet overfor gruppens og institutionens beslutninger i eksternt samarbejde med BL, BF, sagsbehandlere, sundhedsplejerske, talepædagog og andre relevante samarbejdspartnere. 

  • At arbejde med et højt informationsniveau internt i gruppen, til ledelsen og til eksterne samarbejdspartnere.  

  • Kommunikationsformen er mail i Børneuniverset og der forventes alle pædagoger læser og svarer på mails. 

  • At overholde de regler, som det pædagogiske arbejde er underlagt generelt, og de interne retningslinjer, som er bestemt i Børneuniverset Snejbjerg. 

  • At kunne give og modtage konstruktiv kritik i forhold til det pædagogiske arbejde. 

  • At deltage i kurser, faglige dage o.a. som udvikler egen og institutionens faglighed.