Alsidig personlig udvikling

Sammenhæng:

Vi oplever, det er væsentligt at børnenes selvværd og selvtillid styrkes, så de har et godt udgangspunkt for trivsel og indlæring. Dertil drejer det sig også om udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder.

Mål:

• Det skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer.
  • Det skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale samt børn imellem.
  • det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber.

Tiltag:

For at opnå dette vil/kan vi:

• Være synlige og engagerede voksne – gode rollemodeller
  • Have tydelige og konkrete regler for, hvordan vi omgås hinanden
  • Give børnene medbestemmelse ift. deres alder og formåen
  • Lave aktiviteter i mindre grupper og efter barnets alder/udvikling – så børnene får de rette udfordringer.
  • Skabe et positivt og trygt miljø, baseret på en anerkendende tilgang til barnet
  • Skabe betydningsfulde relationer

Tegn:

Vi forventer at se:

• Børn der trives.
  • Engagerede og initiativrige børn
  • Nysgerrige børn, der har mod på nye udfordringer
  • Fantasifulde og kreative børn
  • Børn, der er bevidste om, og selv kan sætte ord på, hvad de er gode til.
  • Børn, der kan aflæse andres følelser, og er rummelige overfor forskelligheder.