Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling

Social udvikling

Sammenhæng:

Vi oplever det som væsentligt at styrke børnenes sociale kompetencer da dette er en vigtig forudsætning for at kunne indgå i relationer med andre og i det hele taget indgå i dagens samfund.

Social udvikling er udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til, og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed.

Mål:

  • Det skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber.
  • Det skal understøtte, at alle børn udvikler empati og relationer.
  • Det skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

 

Tiltag:

For at opnå dette vil/kan vi:

  • Skabe en hverdag, hvor det er muligt for alle børn at være en del af fællesskabet.
  • Inddrage børneperspektivet i hverdagen.
  • Have en anerkendende tilgang til børn og voksne.
  • Skabe en hverdag, hvor der veksles mellem obligatoriske aktiviteter, og aktiviteter hvor der kan vælges til og fra.
  • Skabe en god kontakt til det enkelte barn ved at lave aktiviteter i mindre grupper.
  • Guide og støtte børnene i løsningen af de konflikter der opstår.
  • Være gode rollemodeller som voksne.
  • Give alle børn en kontaktpædagog som har det overordnede ansvar for barnets udvikling og trivsel.
  • Tæt samarbejde med forældrene, så en gensidig forståelse opnås.

Tegn:

Vi forventer at se:

  • Trygge børn der kommer glade i institutionen.
  • Børn, der har følelsen af at høre til.
  • Aktive børn, der udviser initiativ og engagement
  • Et godt samspil børnene imellem.
  • Et godt samspil børn og voksne imellem.
  • Omsorgsfulde børn.
  • Børn der kan vente på tur og respekterer fællesskabet.
  • Børn der respekterer hinandens forskelligheder.
  • Godt samarbejde mellem personale og forældre