Kommunikation og sprog

Sammenhæng:

Vi oplever, at det er vigtigt at børnene stimuleres sprogligt, da dette er en vigtig del af deres udvikling og udgangspunkt for mange andre udviklings områder (leg, socialt samspil, indlæring m.m.). Kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med andre.

Mål:

• Det skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  • Det skal understøtte, at alle børn opnår erfaring med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Tiltag:

For at opnå dette vil/kan vi:

• Give børnene mulighed for at udvikle deres sprog gennem leg og dagligdagsaktiviteter.
  • Støtte og udvikle børnenes interesse og nysgerrighed for tegn og symboler, bogstaver og tal, rim og remser.
  • Lave små sproggrupper.
  • Lave sprogvurdering når barnet fylder 3 og 5 år
  • Bruge dialogisk oplæsning i hverdagen.
  • Bruge Ipads til at arbejde med tegn, tal, bogstaver m.m.
  • Støtte og guide børnene i at bruge sproget til løsning af konflikter på en hensigtsmæssig måde alt efter situationen.
  • Være gode rollemodeller som voksne.
  • Øve dialoger med fokus på at skiftes til at tale og lytte.
  • Tænke sproglige læringsmuligheder ind i både daglige rutiner og aktiviteter

Tegn:

Vi forventer at se:

• God kommunikation mellem børnene.
  • Børn, der er gode rollemodeller for hinanden.
  • Børn, der forsøger at løse konflikter med ord frem for handlinger.
  • Børn, der leger med sproget, synger, laver rim og remser – også på eget initiativ.
  • Færre børn med sproglige vanskeligheder, når de starter i skole.