Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kultur, æstetik og fællesskab

Kultur, æstetik og fællesskab

Sammenhæng:

Vi oplever det som væsentligt, at børnene tilegner sig kulturelle værdier i hverdagen. Kulturen er med til, at børn møder nye sider af sig selv og får mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder og forstå deres omverden. Det er væsentligt, at børnene får et godt kendskab til vores og andres kulturer og traditioner.
Derudover ønsker vi, at imødekomme og udfordre børnenes musiske og kreative evner.

 

Mål:

  • Det skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  • Det skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer deres engagement, fantasi, nysgerrighed og kreativitet. Det skal ligeledes understøtte, at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Tiltag:

For at opnå dette vil/kan vi:

  • Give børnene mulighed for at arbejde med forskellige materialer – træ, maling, ler, papir, perler mm.
  • Give børnene æstetiske oplevelser, hvor de har mulighed for at dele, spejle sig i og fortolke enge og andres erfaringer og tanker.
  • Inddrage kroppen og gøre brug af bl.a. sang, musik, bøger, kunst og drama/skuespil.
  • Gøre det muligt for alle børn at være deltagende på deres måde uafhængigt af socialbaggrund, køn, alder m.m.
  • Fejre, markere og give indsigt i højtider som eksempelvis jul, fastelavn, påske, høst, Sankt Hans.
  • Arbejde med forskellige kulturer.
  • Give børnene mulighed for at udvikle forståelse af egne værdier og respekt for andres.

Tegn:

Vi forventer at se:

  • Kreative børn, der får lyst til selv at gå i gang med nye aktiviteter og forskellige materialer.
  • Børn, der kan og tør udtrykke sig på forskellig vis.
  • Børn, der er en del af fællesskabet og er deltagende på hver deres måde.
  • Børn, der spejler sig og gør brug af kroppen i læringen.
  • Børn, der genkender noget fra højtiderne.