Ergoterapeut

Kære forældre.

Mit navn er Malene Kongsgaard og er uddannet ergoterapeut og har arbejdet siden 2016 inden for specialområdet. Jeg har nu fået muligheden for at komme i Børneuniverset 1 gang i ugen, hvor mit primære formål er sparring og vejledning ift. det enkelte barn, børnegruppe samt omgivelserne.

I mødet med barnet, retter jeg mit fokus på hvad barnets krop fortæller mig. Jeg er nysgerrig på, hvordan barnets lyst og evne er til deltagelse i daglige aktiviteter. Oplever barnet bevægelsesglæde i det daglige eller er der mange kompenserende strategier for at undgå bestemte aktiviteter. Hvordan reagerer barnet på sansestimuli fra det de ser, hører, rører og hvordan tolker de signaler fra muskel-led sansen og de vestibulære stimuli som barnet modtager igennem bevægelse.

Børn er meget dygtige til at søge eller afværge de sanseindtryk de har brug for. Derfor er mit vigtigste redskab i samarbejde med barnet at observere og lege nogle forskellige lege, for at få klarhed over hvad der kan ligge til grund for den pågældende adfærd.

I mit arbejde har jeg fokus på at skabe de rette omgivelser og tilgang til barnet samt at understøtte barnets udvikling igennem sansemotoriske aktiviteter.

Ergoterapi

Sansemotorisk træning igennem hverdagsaktiviteter og betydningsfulde aktiviteter. Fokus er at skabe læring igennem kroppens bevægelser, da kroppen er vinduet til barnets hjerne og understøtter læring, udvikling og trivsel.

Malene Kongsgaard
marl2007@dblit.dk